Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

                                                       

 

І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.1.Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (далі − Положення) у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 12 «Веселка» Соледарської міської ради Донецької області (далі – ЗДО) розроблено відповідно до вимог статей 26, 40, 41, 62, 67 Закону України «Про освіту», статей 20, 23 Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.-1.2021 № 33), наказу Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 № 01-11/71 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти», Статуту закладу та інших нормативних документів.

1.2. Положення регламентує зміст і порядок забезпечення якості освіти в ЗДО затверджується керівником за попереднім схваленням педагогічної ради, яка має право вносити в нього зміни та доповнення.

1.3. Мета створення та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти полягає у постійному та послідовному підвищенні якості освіти на основі отримання об’єктивних даних про освітні та управлінські процеси в закладі дошкільної освіти.

Реалізація зазначеної мети передбачає розв’язання наступних завдань:

- визначення компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

- вибір та обгрунтування вимог (правил), критеріїв оцінювання освітніх і управлінських процесів у закладі освіти;

- створення системи показників (індикаторів) для оцінки освітніх та управлінських процесів у ЗДО відповідно до пріоритетів розвитку закладу;

- здійснення оцінки показників (індикаторів) освітніх та управлінських процесів у ЗДО, їх аналіз та інтерпретація;

- визначення шляхів підвищення якості освіти та підтримки розвитку закладу на основі аналізу результатів оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО;

- надання допомоги учасникам освітнього процесу, спрямованої на підвищення якості освітньої діяльності;

- створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей.

          1.4.Згідно з Законом України «Про освіту» система внутрішнього забезпечення якості освіти в ЗДО № 12  передбачає такі компоненти:

- стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти;

- забезпечення ефективної системи академічної доброчесності;

- оприлюднення критеріїв, правил і процедур оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;

– оприлюднення критеріїв, правил і процедур оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;

– забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі інклюзивного навчання;

– забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління освітнім процесом, закладом освіти;

– створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

1.5. З метою аналізу стану сформованості й функціонування внутрішньої системи проводиться самооцінювання освітніх і управлінських процесів.

Самооцінювання здійснюється за такими напрямами:

- Освітнє середовище закладу дошкільної освіти.

- Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду.

- Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти.

- Управлінські процеси закладу дошкільної освіти.

1.6. Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є вивчення документації ЗДО, спостереження (за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведенням навчальних занять), опитування (анкетування, індивідуальне інтерв’ю, групове дослідження) усіх учасників освітнього процесу (працівників закладу, батьків здобувачів освіти).

1.7. Колегіальним органом управління ЗДО, який визначає систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, є педагогічна рада. Моніторинг системи внутрішнього забезпечення якості здійснюється адміністрацією закладу.

1.8. Зміни та доповнення до вимог/правил, критеріїв, індикаторів для самооцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО, методів збору інформації схвалюється відповідним рішенням педагогічної ради та затверджується наказом керівника закладу.

 

ІІ. СТРАТЕГІЯ (ПОЛІТИКА) ТА ПРОЦЕДУРИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

 

2.1. Метою стратегії (політики) забезпечення якості освіти є гарантування якості дошкільної освіти та формування довіри суспільства до ЗДО.

2.2. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в ЗДО орієнтована на:

- створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискриминації;

- партнерство у розвитку, навчанні та вихованні дітей, а також професійній взаємодії;

- запобігання та протидію булінгу;

- прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО;

- сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників;

- справедливе та об’єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників;

- створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;

- забезпечення академічної свободи педагогічних працівників.

2.3. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в ЗДО базується на таких принципах:

        - Орієнтація на замовника (батьків або законних представників дітей), завоювання їхньої довіри. Розуміння поточних і майбутніх їхніх потреб сприятиме сталому успіху ЗДО.

         - Єдність призначеності та напрямків розвитку ЗДО і створення умов для задіяння усіх працівників до досягнення цілей ЗДО у сфері якості (інформування працівників про місію ЗДО, бачення, стратегію, політики та процеси; створення та підтримання спеціальних цінностей, справедливості та етичних моделей поведінки; формування культури довіри та чесності; заохочення до зобов'язання щодо якості в масштабі всього ЗДО тощо).

          - Взаємопов'язаність процесів діяльності ЗДО, які функціонують як цілісна система.

          -Зорієнтованість на поліпшення показників освітнього процесу, підвищення задоволеності батьків або законних представників дітей; підвищення здатності прогнозувати внутрішні та зовнішні ризики й можливості, а також реагувати на них.

          - Прийняття рішень на підставі фактичних даних та розуміння причинно-наслідкових зв'язків та можливих непередбачених наслідків.

          - Керування стосунками зі всіма своїми зацікавленими сторонами, щоб оптимізувати їхній вплив на дієвість ЗДО.

          2.4. Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:

          - здобувачі освіти, їх батьки або законні представники дитини;

          - працівники закладу дошкільної освіти;

          - органи, що здійснюють управління у сфері освіти;

          - громадськість.

2.5. З метою аналізу стану сформованості й функціонування внутрішньої системи у ЗДО проводиться щорічне комплексне самооцінювання освіти і управлінських процесів з урахуванням завдань, визначених планом роботи ЗДО на рік та літній період.

Для оцінювання рівня якості освітньої та управлінської діяльності слугують: критерії (підстави для оцінювання). Індикатори (показники, що відображають стан об'єктів спостереження, їх кісні або кількісні характеристики), методи збору відповідної інформації, яка підлягає аналізу та оцінюванню (додаток).

Відповідальним за проведення самооцінювання освітніх і управлінських процесів є керівник ЗДО. Для проведення самооцінювання керівник закладу:

- видає наказ про проведення самооцінювання освітніх і управлінських процесів;

- створює робочу групу, яка буде забезпечувати збір, вивчення, аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;

- розподіляє обов'язки між членами робочої групи4

- призначає відповідального за узагальнення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів;

- визначає терміни обговорення та оприлюднення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів.

До проведення аудиту можуть залучатися представники громадськості у порядку, визначеному Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

         Під час самооцінювання також враховуються результати:

         - внутрішніх моніторингів освітніх і управлінських процесів ЗДО;

         - зовнішніх моніторингів, проведених органами управління у сфері освіти, міжнародними установами, громадськими організаціями тощо.

Внутрішні моніторинги проводяться для відстеження стану освітньої діяльності, якості надання освітніх послуг, ефективності управлінських процесів. Механізм підготовки та проведення моніторингу визначено Порядком проведення моніторингу якості освіти,  затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення моніторингу обов'язковими є розроблення його програми та оприлюднення його результатів на веб-сайті ЗДО.

Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО:

перший (високий) рівень;

другий (достатній) рівень;

третій (вимагає покращення) рівень;

четвертий (низький) рівень.

Інформація одержана в ході опитування, спостереження та вивчення документації, узагальнюється в аналітичній довідці. Аналітична довідка – письмовий обґрунтований висновок, що складається робочою комісією за результатами оцінювання ним освітніх і управлінських процесів ЗДО, внутрішньої системи забезпечення якості освіти. На основі висновку визначаються тенденції в організації освітніх і управлінських процесів ЗДО, досягнення та труднощі у формуванні внутрішньої системи. З метою об'єктивного самооцінювання узагальнена інформація зіставляється з описом вимог організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, що визначені ЗДО.

 

ІІІ. СИСТЕМА ТА МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ

 

3.1.Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:

          - посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відмінностей;

          - дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

          - надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації на власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;

          - контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;

          - об'єктивне оцінювання результатів навчання.

3.2. Порушенням академічної доброчесності вважається:

- академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;

- самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;

- фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;

- фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;

- списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;

- обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, само плагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;

- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;

- необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.

3.3. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

- відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;

- позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.

3.4. Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має право:

          - ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;

          - особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;

          - знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;

         -оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.

ІV. КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

4.1 Відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.

   4.2 Відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти.

           4.3 Ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників.

          4.4 Якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників.

          4.5.Показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.

 

V. ХАРАКТЕРИСТИКА ЧИННОЇ ВНУТРІШНЬОЇ  СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

 

5.1.Внутрішня система забезпечення якості освіти в ЗДО №12 є складником системи забезпечення якості освіти в Україні і містить дві підсистеми: забезпечення та моніторингу якості освіти і освітньої діяльності в

        5.2.У ЗДО № 12  початковий етап поточного контролю результатів навчання здобувачів освіти здійснюється у вересні, проміжний – у січні, підсумковий - у травні, з метою оцінювання складових компетентності під час усіх видів занять.

5.3. Поточні результати навчальних досягнень здобувачів освіти фіксуються в журналах діагностичних даних і доступні для перегляду та аналізу адміністрацією закладу та батьками. Підсумковий контроль в результаті навчання здобувачами освіти здійснюється у формі підсумкової діагностики, а також під час підсумкових занять.

        5.4. Підсистема забезпечення та моніторингу якості освітньої діяльності ЗДО  містить такі процедури: забезпечення доступності інформації щодо результатів діяльності закладу на веб-сайті закладу; встановлення зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу (опитування батьків, педагогів ); сприяння підвищенню кваліфікації педагогічних кадрів; постійне удосконалення інформаційної системи ЗДО для створення ефективного інформаційного освітнього середовища; запобігання та виявлення плагіату в роботах педагогів.

5.5. Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами: «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти», «Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіту», «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти»,  «Управлінські процеси закладу дошкільної освіти».

5.6. Напрям «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти» відображає забезпечення якісних показників розвитку вихованців закладу, створюються сприятливі умови навчання, виховання та перебування в ЗДО. Для цього діяльність закладу спрямована на облаштування куточків освітнього середовища, забезпечення ігровим, роздатковим та дидактичним матеріалом. Для ефективного функціонування закладу створюється єдиний інформаційний простір, а саме, формується інформаційна база даних програми «КУРС Дошкілля».

При оцінюванні якості освітнього процесу можуть використовуватися комплексні технології для обробки результатів моніторингу. Для обміну інформацією з якості освітнього процесу використовується відео-, аудіо- і магнітні носії інформації, розмножувальна техніка. Для забезпечення більш широких і різноманітних зв'язків закладу із зовнішнім середовищем, у тому числі доступу до різних баз даних, джерел інформації заклад  підключено до швидкісного Інтернету. Для забезпечення створення єдиного інформаційного поля  функціонує офіційний сайт закладу - https://dnz-znz-fedorivka-ua.webnode.com.ua, сторінка Фейсбук.

5.7. Напрям «Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіту» здійснюється шляхом моніторингу і узагальнення його результатів за освітніми напрямками Базового компоненту дошкільної освіти.

Початковий етап поточного контролю результатів навчання здобувачів освіти здійснюється у вересні, проміжний – у січні, підсумковий - у травні, з метою оцінювання складових компетентності під час усіх видів занять, базових життєвих компетентностей.

Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, здійснюючи моніторингові дослідження щодо рівня розвитку компетенцій дошкільників, використовують підготовлений інструментарій (анкети, кваліметричні моделі, діагностичні карти), оцінюють результативність освітнього процесу та виявляють фактори, що впливають на його ефективність. Результат моніторингу узагальнюється педагогічними працівниками в текстовім, табличному та графічному вигляді. Саме освітній моніторинг допомагає відстежити динаміку змін в освітній системі, спрямувати її розвиток на запланований результат.

5.8. У напрямі «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти» визначені критерії, оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників у ЗДО. А саме:

         - стан забезпечення кадрами відповідно фахової освіти;

         - освітній рівень педагогічних працівників;

         - результати атестації;

         - систематичність підвищення кваліфікації;

         - наявність педагогічних звань, почесних нагород;

         - наявність авторських програм, посібників, методичних рекомендацій, статей тощо;

         - участь в експериментальній діяльності;

         - результати освітньої діяльності;

         - оптимальність розподілу педагогічного навантаження;

         - показник плинності кадрів.

З метою вдосконалення професійної підготовки шляхом поглиблення, розширення й оновлення професійних компетентностей організовується підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Щорічне підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до Закону України «Про освіту». Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин.

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за такими видами:

       - довгострокове підвищення кваліфікації – курси;

       - короткострокове підвищення кваліфікації: семінари, семінари-практикуми, тренінги, конференції, «круглі столи» тощо.

        Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада закладу.

Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація.

Атестація педагогічних працівників є обов'язковою і здійснюється один раз на п'ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.

5.9. Напрям «Управлінські процеси закладу дошкільної освіти» забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти та здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу. Критеріями ефективності управлінської діяльності є:

- наявність нормативних документів, де закріплені вимоги за якістю освітнього процесу (освітня програма, стратегія розвитку і т.д.);

- оптимальність та дієвість управлінських рішень;

- керованість процесу управління забезпеченням функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (наявність підрозділу або посадової особи, які відповідають за управління якістю освітнього процесу);

- формування освітньої програми закладу освіти (раціональність використання інваріантної, варіативної складової)

- підвищення показника відповідності засвоєних здобувачами освіти рівня та обсягу знань, умінь, навичок, інших компетентностей вимогам стандартів освіти;

- наявність та ефективність системи моральних стимулів для досягнення високого рівня якості освітнього процесу.

Управлінська діяльність адміністрації ЗДО спрямована на вирішення низки концептуальних положень, а саме:

-створення умов для переходу від адміністративного стилю управління до громадсько-державного;

-раціональний розподіл роботи між працівниками ЗДО з урахуванням їх кваліфікації, досвіду та ділових якостей;

- забезпечення оптимальної організації освітнього процесу, який би забезпечував належний рівень освіченості і вихованості вихованців та підготовку їх до навчання в школі;

-визначення найбільш ефективних для керівництва шляхів і форм реалізації стратегічних завдань, які б повною мірою відповідають особливостям роботи та діловим якостям адміністрації, раціональне витрачення часу всіма працівниками;

-правильне і найбільш ефективне використання навчально-матеріальної бази та створення сприятливих умов для її поповнення в умовах ринкових відносин;

-забезпечення високого рівня працездатності всіх учасників освітнього процесу;

-створення здорової творчої атмосфери в педагогічному колективі.

Діяльність керівника ЗДО визначається такими чинниками:

-рівнем його компетентності;

-обраною концепцією власної діяльності;

-рівнем розвитку і спрямованості організаційної культури закладу.

 Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє формуванню в учасників освітнього процесу:

-негативного ставлення до корупції.

-бажання проводити іміджеві заходи на рівні громади, регіону тощо.

Формування іміджу в закладі дошкільної освіти здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу.

Публічна інформація про розвиток закладу забезпечується шляхом проведення щорічного звітування керівника закладу освіти про свою роботу на загальних зборах колективу (конференціях).

 

        VІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЯКОСТІ ОСВІТИ

 

6.1. Організація внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі здійснюється на таких рівнях:

І рівень – здобувачі освіти, батьки;

ІІ рівень – адміністрація закладу.

        6.2. На першому рівні організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснюється діагностика компетентностей дітей, опитування (анкетування) батьків вихованців щодо якості проведення занять, напрямків діяльності закладу, інтересів та потреб.

На другому рівні, забезпечення якості освіти визначається за такими напрямами:

- контроль виконання вимог щодо якісної організації освітньої діяльності;

- моніторинг поточних, проміжних результатів навчання здобувачів освіти;

- встановлення та оцінювання рівня досягнень складових компетентностей здобувачів освіти, досягнутих на певному етапі їх навчання

Визначається якість планування, контроль рівня досягнень здобувачами освіти:

- забезпечення публічної інформації про освітні програми; встановлення оперативного зворотного зв’язку з батьками;

- управління якістю (методи та види діяльності);

- щорічне оцінювання здобувачів освіти та загальне оприлюднення результатів таких оцінювань на офіційному веб-сайті (моніторинг);

- забезпечення підвищення кваліфікації педпрацівників;

- забезпечення функціонування та постійне вдосконалення інформаційної системи закладу.

- щорічне самооцінювання освітніх і управлінських процесів  закладу за встановленими критеріями та індикаторами.

 

VІІ. МЕТОДИ ЗБОРУ ІНФОРМАЦІЇ, ІНСТРУМЕНТИ ТА ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

- опитування,

- вивчення документації,

- моніторинг,

- аналіз даних та показників, що впливають на освітню діяльність,

- відвідування освітньо-виховної діяльності,

- спілкування з учасниками освітнього процесу,

- анкетування,

- огляд приміщень і території,

- опрацювання самоналізу тощо.